دریافت پاسپورت کانادا
تاريخ : چهار شنبه 12 آبان 1395 | 15:28 | نویسنده : گروه افق

۲ـ وضعیت اقامت دائم Permanent resident status

فردی که برای تابعیت کانادا تقاضا می کند باید در وضعیت اقامت دائم باشد و وضعیت او به صورت مشروط یا معلق نباشد. یعنی وضعیت او در دست بررسی نباشد یا در حال اخراج شدن نباشد.

 

۳ـ مدت زمان سکونت در کانادا Time lived in Canada

فرد متقاضی تابعیت کانادا باید حد اقل چهار سال (۱۴۶۰روز)  از شش سال گذشته را در کانادا زندگی کرده باشد. برای افراد زیر ۱۸ سال احراز این شرط الزامی نیست. 

 

۴ـ توانایی در زبان Language abilities 

کانادا دارای دو زبان رسمی است فرانسه و انگلیسی ٬ متقاضی دریافت اقامت کانادا باید حداقل به یکی از این زبانها آشنایی کافی داشته باشد. مهارت فرد در زبان توسط افسر اداره مهاجرت سنجیده می شود. فرد باید مفاهیم ساده را متوجه شده و سوالات را با جوابهای کوتاه پاسخ دهد. باید بتواند داستانهای کوتاهی تعریف کند و در مورد کارهایی که در گذشته انجام داده (یا در آینده قصد انجام آنرا دارد) صحبت کند.

 

۵ـ سابقه کیفریCriminal history 

کسانی که دارای سابقه جرایم جدی هستند یا در زندان هستند نمی توانند تقاضای دریافت تابعیت کانادا را بنمایند. علاوه بر این مدت زمانی که در زندان گذرانده شده جزو مدت زمان سکونت در کانادا محسوب نمی شود.

 

 ۶ـ اطلاعات کافی در مورد کاناداKnowledge of Canada 

کسانی که تقاضای تابعیت کانادا را دارند باید اطلاعات کافی در مورد حقوق و وظایف خود و سیستم سیاسی و دموکراتیک کانادا داشته باشند. مسائلی مانند حق رای و حقوق شهروندی ٬ ارزشهای جامعه و تاریخ کشور.

افراد بالای ۶۴ سال از این امتحان معاف می شوند.

 

۷ـ سوگند شهروندی ( سیتیزن شیپ Citizenship)

پس از قبولی در امتحان اطلاعات کشور پرونده فرد مورد بررسی قرار می گیرد و افراد بالای ۱۴ سال برای شرکت در مراسم سوگند شهروندی دعوت می شوند و پس از این مراسم کارت سیتیزن شیپ خود را دریافت می نمایند. 

 

البته لازم به ذکر است که تابعیت کانادا شرط لازم دریافت گذرنامه (پاسپورت) کانادایی است. اما تابعیت به خودی خود فرد را محق به دریافت گذرنامه کانادایی نمی کند. بعضی از شرایطی که ممکن است باعث شود فرد از دریافت گذرنامه کانادایی محروم شود به شرح زیر است:

۱ـ فرم های تقاضای گذرنامه ناقص پرشده اند یا مدارک لازم ارایه نشده است.

۲ـ متقاضی در کانادا متهم به جرم قابل تعقیب Indictable Offence شده است (معمولا جرایمی که منجر به شش ماه یا بیشتر حبس می شوند).

۳ـ متقاضی در خارج از کانادا متهم به جرمی شده است که اگر در کانادا مرتکب می شد جرم قابل تعقیب محسوب می شد.

۴ـ متقاضی به حبس محکوم شده است.

۵ـ متقاضی ممنوع الخروج از کاناداست.

۶ـ متقاضی در خارج از کانادا به حبس محکوم شده است (شرایط خاصی بر این نوع محکومیت ها حاکم است که از حوصله این نوشته خارج است).

۷ـ گذرنامه فعلی متقاضی هنوز باطل نشده است.

  بعضی از موارد فوق مربوط به نقص مدارک یا تقاضای بیجاست که معمولا به راحتی قابل رفع است. بعضی موارد برای این است که از خروج متقاضیان مشکل دار از کانادا جلوگیری کنند. یکی دو مورد هم برای جلوگیری از فرار مجرمین از سایر کشورها به کاناداست.

 



برچسب‌ها: دریافت پاسپورت کانادا پاسپورت کانادا